Ansamblul Sculptural Poarta Sărutului, masa Tăcerii și Aleea Scaunelor din Târgu-Jiu

Ansamblul sculptural din piatră, format din Poarta Sărutului, Masa Tăcerii și Aleea Scaunelor, a fost realizat de catre genialul sculptor român Constantin Brâncuși în anul 1938 și face parte, la rândul său, dintr-un proiect amplu - cunoscut sub numele de “Calea Eroilor” sau “Axa Brâncuăi” - ce cuprinde si celebra Coloană Fară Sfârșit.

Sculpturile din piatră de travertin la care ne referim, fiind amplasate în Parcul Municipal aflat pe malul râului Jiu, au fost supuse, în cei peste 60 de ani de existență, la multiple degradări provocate de mediu, timp și, în special, de oameni.

În principal, aceste degradări au constat în:

  • fracturarea a trei dintre Scaunele Aleii

  • desprinderea sau spargerea unor importante și numeroase fragmente din Scaunele Aleii, ale Mesei și de la partea superioară a Porții Sărutului

  • pătări și inscripționări cu bitum, vopseluri și cu mortare de ciment, ale suprafețelor sculpturale

  • introducerea grosolană a unor tije metalice în partea inferioară a Scaunelor Mesei Tăcerii

  • așezarea în poziție răsturnată a 9 (nouă) dintre Scaunele Aleii

  • cvasi-instalarea puternică și inestetică pe suprafața și în alveolele rocii a diferite microorganisme taxicole și saxicole și chiar a unor cuiburi de insecte

  • degradarea puternică, foarte periculoasă, a învelitorii și a părții superioare a lintoului Portii Sărutului

  • deplasarea de pe pozițiile inițiale a Scaunelor Aleii și a celor ale Mesei Tăcerii și chiar a Băncilor

  • ridicarea nivelului solului și pavimentelor din jurul operelor de artă, cu până la 10 cm

  • numeroase intervenții grosolane de plombare și chituire cu mortare de ciment

estompări, până aproape de ștergere, a numeroase detalii sculpturale, datorate crustelor carbonatice, estompări ce reprezentau poate cel mai periculos tip de degradare pentru celebra Poartă a Sărutului

Ceea ce a mai rezultat din profundele investigații petrologice și petrografice și este foarte important de subliniat, este faptul că roca constituentă se comportă în sine ca o “materie vie”, fiind în permanență schimbare sub acțiunea principalilor factori de mediu.

Astfel, întregul concept de abordare tehnică al problematicii conservării celebrelor opere de artă s-a bazat pe încetinirea transformărilor naturale implacabile, caracteristice unui microcarst, coroborată cu salvarea, conservarea și/sau restaurarea detaliilor sculpturale și a caracteristicilor suprafețelor și volumelor, proprii operelor brâncușiene.

Pe de altă parte, considerăm necesar a fi, de asemenea, subliniată moralitatea interventței, sub aspectul respectului total atât față de opera de artă în sine, cât și față de geniul autorului - prin adoptarea principiului intervenției minimale - principiu respectat cu strictețe atât în timpul elaborării documentațiilor de specialitate, cât și - subliniem - în timpul lucrărilor de conservare - restaurare.

O caracteristică aparte a acestor lucrări complexe o constituie faptul că, pe lângă lucrările de conservare și restaurare ale materialului litic, au fost efectuate lucrări specifice domeniului arhitecturii și ingineriei civile, ceea ce a solicitat și capacitat la maximum echipa de restauratori, condusș de reputatul specialist italian Paolo Pagnin. Pentru punerea în practică a acestui complex proiect de lucrări, echipa de restauratori a folosit o amplă paletă de tehnici de lucru, de la cele tradiționale, până la cele de ultima oră, dovedind profesionalismul și sensibilitatea adecvate valorii operelor restaurate.

Denumire Proiect:

Restaurare-conservare Ansamblul Sculptural Poarta Sărutului, Masa Tăcerii și Aleea Scaunelor din Târgu-Jiu

  • Categorii: Muzee, parcuri și grădini

  • Beneficiar: Municipiul Târgu-Jiu

  • Amplasament: Târgu-Jiu, județul Gorj

  • Cod LMI GJ-III-a-A-09465

  • Datare: 1937-1938

  • Data finalizării proiectului de restaurare: 2003

  • Finanțator: Ministerul Culturii ONPP

  • Proiectant general: ABRAL ART PRODUCT

  • Arhitectura: arh. Aurel I.Botez (șef proiect complex), arh. Iulian Cămui

  • Expertiza tehnică și evaluarea stării de siguranță: ing. Laurențiu Spoială, prof. dr. ing. Tudor Postelnicu

  • Conservare-restaurare piatră: sculptor restaurator Ion Oprescu, ing. chimist Dalvina Licsandru, fizician Gheorghe Niculescu

  • Studiu de istoria artelor: conf. dr. Dragos Gheorghiu

  • Investigații termografice, ultrasonice, calcule statice scaune, raport geofizic, studiu climatic: cercet. pr. fizician Gh. Rodan, ing. Florin Boian, dr. ing. C. Privighitorița, ing. I. Borsaru, dr. ing.  D.M. Ștefănescu

  • Analize fizice, chimice, stratigrafice, biologice si mineralogice: dr. biolog Emilia Inacu, ing. biolog Anca Constantinescu, chimist Magdalena Banu, chimist Ana Antonescu, chimist M. Boraru, geolog Rodica Vasile

  • Studiu si releveu plantație: biolog Carmen Neguleasa

  • Studiu topografic: ing. Dan Toma

  • Constructor: LITHOS s.n.c. (Veneția-Italia) -  prof. restaurator Paolo Pagnin - responsabil sef lucrări, sculptor Paul Popescu, restaurator Jonathan Hoite, restaurator Michele Rigoni, restaurator Lancelot Ferand

  • Subcontractor: DUCT Bucuresti, restaurator Iulian Olteanu - responsabil lucrări, restaurator Iulius Apostol, restaurator Călin Bârzu, restaurator Dumitru Gorea, Restaurator Daniel Codrescu

Previous
Previous

Biserica de lemn "Sf. Arhangheli Mihail și Gavril"

Next
Next

Muzeul Memorial “Nicolae Bălcescu” - Valea Bălcească, Județul Vâlcea